Pokud plánujete přestěhování do bytu, je nutné počítat s tím, že úspěšným přestěhováním vaše práce nekončí. Bude totiž nutné vyřešit otázky týkající se provozu a případných oprav bytu ve spolupráci se Společenstvím vlastníků jednotek, nebo externí společností, která správu zajišťuje.
Společenství vlastníků jednotek nebo externí firma?
Každé z uvedených řešení má samozřejmě své výhody a taky nevýhody. V dnešním článku se na ně podrobně podíváme.
Společenství vlastníků bytových jednotek musí existovat tak jako tak. Tuto povinnost ukládá zákon, pokud se v domě nachází nejméně 5 bytů. Součástí založení SVJ je i schválení stanov a zvolení statutárního orgánu, který se většinou skládá z předsedy a výboru.
Jaké povinnosti má SVJ?
- Povinnost vést účetnictví podle platných předpisů
- Evidovat platby do fondu oprav
- Administrativa spojená s technickým provozem budovy
- Objednávka oprav
Většina lidí volí pohodlí, tedy externí firmu
I podle výše vyjmenovaných povinností, které SVJ má je jasné, že se nejedná zrovna o jednoduchou a časově nenáročnou činnost. Čím dál tím častěji se proto setkáváme s tím, že si SVJ na všechny tyto úkoly najímá firmu.
Výhodou správy budovy externí firmou je hlavně to, že se o všechnu potřebnou administrativu starají skuteční specialisti na správu bytových domů. Výhodou samosprávy je potom naprostá kontrola nad hospodaření s finančními prostředky i nad zajišťováním dodavatelů služeb a prací.
Firmu můžete v případě nespokojenosti odvolat
Jak už jsme zmínili, Společenství vlastníků bytových jednotek musí existovat i v případě, že se o správu domu stará firma. Pokud tak jako vlastníci bytových jednotek nejste se službami firmy spokojeni a chcete vyměnit správce bytového domu, existují právní mechanizmy, kterými je možné správce odvolat.